markantalo_56573a.jpg

kuva: Patrik Lindström

Kodinkoneketju Markantalosta on kuulunut viime aikoina vain ikäviä uutisia. Milloin on riidelty palkanalennuksista, milloin luottamushenkilön potkuista, milloin myymälöiden ympärillä ovat pyörineet mielenosoittajat.

Huonoja ovat myös tämän tiistain uutiset. Markantalon omistaja Elkjøp Nordic aloittaa yt-neuvottelut, joilla se tähtää 19 Suomen-myymälänsä sulkemiseen ja hallinnon karsimiseen. Työttömäksi jää pahimmillaan 253 ihmistä.

Markantalolla on Suomessa kaikkiaan 23 myymälää, joista neljä saattaa päästä osaksi Elkjøp Nordicin toista ketjua Giganttia. Elkjøp Nordic kuuluu brittiläiseen Dixons-konserniin.

Suomalaismyyjät kuittasivat 50 miljoonaa

”Emme ole onnistuneet kehittämään Markantalosta kannattavaa ketjua vuonna 2006 tapahtuneen oston jälkeen, emmekä näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa tämä neuvotteluprosessi”, sanoo Elkjøp Nordicin toimitusjohtaja Ronny Blomseth yhtiön tiedotteessa.

Markantaloa ja Giganttia johtava Irmeli Rytkönen vahvistaa Ylen verkkouutisissa, että Markantalo on tuottanut tappiota koko nykyomistuksensa ajan. Ketjulla ovat viimeksi rikastuneet sen suomalaiset myyjät, joihin kuuluivat muun muassa Tuomo Räsäsen, Seppo Kokkolan, Arja Hautasen ja Kari Hautasen yhtiöt sekä kymmenkunta Markantalon johtajaa. Myyjät kuittasivat yhteensä lähes 50 miljoonaa euroa.

Yksi Markantalon vaikeuksien syy löytyy omasta talosta: kehittyvä ja kasvava verkkokauppa. Verkkokauppaa ja yritysmyyntiä Markantalo jatkaa.

Ei ihme, sillä nettimyynti ahnehtii osuutta kodinkone- ja elektroniikkakaupassa.

Elektroniikan kokonaismyynti laski Suomessa viime vuonna nelisen prosenttia, mutta alan johtava nettikauppias Verkkokauppa.com kasvatti myyntiään yli neljänneksen. Tämän vuoden tammikuusssakin yhtiö pystyi 16 prosentin kasvuun.

Ajan tuulet on haistanut myös Kesko. Se käynnisti kodintekniikkaan ja elektroniikkaan erikoistuneen verkkokauppansa Koneboxin viime lokakuussa.

- Talouselämä.fi