Markantalon toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen sanoo, että kodinkoneketjun työntekijöiden siirrot perustuvat vapaaehtoisuuteen.

Toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen ihmettelee kohua Markantalon työsopimuksesta. Sopimukseen kuuluu työvoiman siirtopykälä, jonka mukaan Markantalo voi siirtää työntekijöitä talousalueen eri liikkeiden välillä.

– Jos Lahdessa tai Tampereella on kaksi liikettä, työntekijät voivat vaihdella näiden välillä työvoimatilanteen mukaan.


PP=1?Työsopimuksen mukaan Markantalo voi myös tilapäisesti siirtää työntekijän muualle Suomessa. Työntekijöiden tilapäisiä siirtoja Markantalo on käyttänyt Rytkösen mukaan vain uusien liikkeiden avajaiskampanjoiden ja vastaavanlaisten tilanteiden yhteydessä.

Markantalon Espoon myymälässä työskentelee parhaillaan myyjiä, jotka ovat tulleet Kemin ja Jyväskylän suljettavista market-liikkeistä. Rytkönen sanoo, että työntekijät ovat tulleet Espooseen vapaaehtoisesti.

– Me olemme yt-lainsäädännön hengessä tarjonneet töitä irtisanotuille. Työntekijät ovat itse tänne hakeneet. He ovat tulleet riemuissaan ja innossaan töihin.

Rytkönen lisää, ettei olisi mitään järkeä määrätä väkipakolla ihmisiä muualle myyntityöhön.

– Eihän siitä tulisi mitään, että joku joutuu myymään pakolla eikä tehtävä huvita.

Samanlainen sopimus kuin Gigantilla

Markantalossa ja Gigantissa on Rytkösen mukaan nykyisin yhteneväiset työsopimukset. Siirtopykälä on ollut Gigantin työsopimuksessa kymmenen vuotta ja Markantalossa kaksi vuotta.

– Gigantissa ei ole tullut yhtään valitusta työsopimuksesta, Rytkönen ihmettelee kohua.

Rytkönen muistuttaa, että työsopimuksen tekoon osallistuivat sekä työntekijäliitto PAM:n että työnaLihavointintajaliitto Kaupan liiton edustajat. PAM:n neuvottelijat eivät nähneet sopimuksissa mitään poikkeuksellista.

Suomen Kaupan liiton varatoimitusjohtaja Heikki Ropponen pitää koko Markantalon tapausta poikkeuksellisena.

– Viime aikoina ei ole nähty vastaavaa. Joskus 90-luvulla oli tällaista.

Ropponen näkee Markantalon palkanalennukset ja siirtopykälät välttämättöminä.

– Viime tilikaudella Markantalo teki sellaiset tappiot, että vaihtoehtoja oli vähän. Työntekijöiden pitää miettiä, miten valmiita he ovat säilyttämään työpaikat.

- Taloussanomat