Markantalossa putkahtanut palkkariita ei ole ihan tavaton, mutta varsin harvinainen suomalaisessa työelämässä.

Yhtiön johto haluaa leikata hyvinä vuosina paisuneita henkilöstökuluja purkamalla vanhoja kannustinjärjestelmiä, muun muassa muuttamalla provisiopohjaisia palkkoja kiinteiksi.

Markantalossa myyjät ovat päässeet jopa 3 500–5 000 euron kuukausiansioihin, jotka ylittävät reippaasti matalapalkkaisen kaupan alan sopimusten vähimmäistasot.

Palkkojen alentaminen on Suomessa kovan väännön takana. Korkeimmasta oikeudesta on pari tapausta, joissa alentaminen on sallittu konkurssin välttämiseksi. Yrityksen täytyy kuitenkin osoittaa, että se on tehnyt monia muitakin toimia kustannustensa vähentämiseksi.

Viime vuosikymmenen laman aikaan eräillä aloilla palkkoja leikattiin tilapäisesti jopa alle sopimusten minimin. Sen sijaan esimerkiksi pankeista saneerattiin tuolloin rajulla kädellä väkeä, mutta palkka-aleen ay-väki ei taipunut. Liitot eivät hevin siunaa palkka-alesopimuksia, sillä kohta ovella olisi muita yrityksiä mankumassa samaa.

Markantalo oli aikoinaan yksi kannattavimmista kodinkoneketjuista. Nyt yhtiö tekee noin 130 miljoonan euron liikevaihdolla 16 miljoonaa tappiota eli osapuilleen saman verran kuin sen kaikki henkilöstökulut.

Markantalo siirtyi noin 50 miljoonalla eurolla samaan konserniin Gigantin kanssa 2006 alussa. Brittiläiseen Dixons-konserniin kuuluvan DSG:n johdolle palkka-alen tiukka vastustus Suomessa tulee todennäköisesti yllätyksenä.

- HS.fi, Jarmo Aaltonen